Billedet viser lys sat ved Mindestenen i Mindeparken

Program:

17.30     Spisning

19.00     Foredrag

I krig med fredens budskab Sognepræst ved Ikast Kirke Jens Peter Garne holder foredrag om sit arbejde med danske soldater i krigszoner.

Krig og kristendom er nok noget, en del af os har svært ved at rumme i hovedet på en gang. Men det er ikke så svært for Jens Peter Garne, der er tilknyttet det danske forsvar som feltpræst. Fra august 2018 til februar 2019 var han udsendt med 200 danske soldater til Irak, før det var han udsendt 6 måneder til henholdsvis Helmand, Afghanistan i 2011 og i Kosovo i 2007.

At være præst for soldater betyder, at præsten altid skal være klar til samtale. Det kan være om at have hjemve, om at beskæftige sig med at slå ihjel eller bare at trøste, når soldaten er ked af det. I skarpe missioner, hvor danske soldater kommer i ildkamp, har feltpræsten en væsentlig opgave i at være med, når enhederne vender tilbage til lejren efter en træfning og skal snakke oplevelserne igennem.

Præsten opgave er også at holde gudstjeneste, hvor der altid er portvin til altergangen.

Feltpræsten bærer uniform som andre soldater, men har ikke ingen militærrang, men bærer et kors på uniformen, hvilket betyder han kan snakke på lige fod med alle uanset rang. Ingen major eller general kan kommandere med præsten, men de kan tale sammen.

Taknemmelighed ved at være udsendt kan have flere lag. Taknemmelig for fællesskabet, taknemmelighed over man har nogle man savner derhjemme, taknemmelighed over det land man lever i.

Den anden side af mønten er, at det ikke altid er lige let at komme hjem efter endt mission.

Undervejs i foredraget er der kaffe.

Kl. 21.00    Andagt i kirken herefter lystænding i Mindeparken

Pris for hele aftenen med spisning 100 kr - Tilmelding senest d. 28. april

Pris kun for kaffen 30 kr (kræver ingen tilmelding)

4 maj

Lørdag 4. maj kl. 19:00 - 21:30

Kirken og menighedssalen

Tilmelding til spisning 4. maj kl. 17.30

Ved udfyldelse af denne formular giver du dit samtykke til, at vi må opbevare dine kontaktoplysninger. Vi sletter dem igen, når det arrangement du er tilmeldt ved Fredens Kirke er afsluttet eller hvis du beder os om det.
Du giver hermed dit samtykke til at vi må sende dig en reminder pr. SMS eller mail om det arrangement du er tilmeldt.
Du giver hermed dit samtykke til at billeder af dig må bruges på sociale medier fx. Facebook